Corona is een bedreiging én kans

Corona verspreidt zich razendsnel over de wereld. Net als Sars en Mers is het niet onwaarschijnlijk dat Corona ons maatschappelijk leven maandenlang zal ontwrichten.

Sinds vorige week ervaren we dat onze routines en gewoontes niet langer onbelemmerd kunnen doorgaan. Door Corona moeten we ons persoonlijk leven aanpassen. Dat wil zeggen: Anders boodschappen doen, niet meer naar sport of theater. Ouderen niet bezoeken, maar appen of bellen. Thuiswerken en je kinderen bezighouden. Je vraagt je af hoelang dit gaat duren! En wat als er na corona een nieuw virus opduikt?

Gijs van Wulfen, een wereldwijd spreker over innovatie, bracht het onder woorden:  “Complaining about corona gives you no joy or money. It’s a perfect moment to innovate your business.”

Urgentie en noodzaak zijn grote aanjagers van verandering. Dat was al in het verleden, maar geldt zeker ook in deze situatie. Bedrijfsleiders gaan niet meer fysiek in gesprek, maar organiseren met Microsoft Teams of Google Hangouts digitale 1:1 gesprekken. Onderwijzers en pedagogen definiëren nieuwe leerproducten nu leerlingen thuiszitten. Winkeliers plaatsen ontsmettingskits bij ingang van hun filialen.

De wereldwijde uitbraak van het coronavirus levert dus een belangrijke impuls voor vernieuwing. Leiders van organisaties zijn zich bewust van de noodzaak. Zij weten dat hun klanten worden geconfronteerd met onverwachte problemen en dat die nieuwe uitdagingen opleveren. Hoe hier op inspelen? Het is inderdaad een perfect moment om te innoveren. Gebruik het momentum! Tegelijkertijd roept het voor velen een vraag op: Hoe kan ik snel en effectief innoveren? Hoe kan ik dat in deze tijd van corona en andere onvoorziene situaties blijvend mogelijk maken?

‘Jobs to be done’ is een innovatiemethode die inspeelt op klantbehoeften. De kern van deze methode is dat klanten jullie product of dienst kopen of inhuren om iets (binnen een bepaalde context) voor elkaar te krijgen. Het aanschaffen van een product is eigenlijk niet het doel op zich. Hij doet het omdat hij iets probeert te bereiken. Datgene wat hij probeert te bereiken, noem je “job to be done”.

Clayton Christensen, een onlangs overleden belangrijk denker over innovatie, bedacht deze methode. Met zijn ‘Jobs to be done’ reikt hij ons een methode aan waarmee je op een andere manier over innovatie kunt nadenken. Niet langer toeval, een geniale inval of de tijdgeest speelt een rol, maar het overdenken van factoren die nauw samenhangen met klantbehoefte en klantgedrag. Zijn aanpak is overtuigend en prikkelt op een positieve manier. Je krijgt daardoor echt zin om ermee aan de slag te gaan.

Ken je nog Unilevers’ Cup a Soup? Dat is een mooi voorbeeld van een Job te be done. Wie herkent niet de dagen waarop halverwege de middag zich een dipje aandient. ‘Vier uur Cup a Soup’, biedt de oplossing. Soep verkopen van een diep inzicht in de context van de klant. Soep om scherp te blijven.

https://www.youtube.com/watch?v=rSkpUSoVfNg

JTBD-raamwerk

‘Jobs to be done’ biedt een raamwerk voor het definiëren van de factoren rond klantbehoefte en -gedrag die nodig zijn om innovatie voorspelbaar te maken. Met de methode kunnen organisaties het maximale uit een gestructureerde innovatie halen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee + twee =