Een businessmodel is een model dat gebruikt wordt om diverse bedrijfsaspecten in kaart te brengen en te onderzoeken. In 2009 introduceerde Alexander Osterwalder het concept Business Model Canvas. Zo’n concept is bruikbaar daar het een gemeenschappelijke taal geeft waarmee je eenvoudig businessmodellen kunt beschrijven en bewerken om nieuwe strategische alternatieven te creëren. Ook handig is dat met een businessmodel een organisatie visueel aan de hand van basisbouwstenen kan worden uitgedrukt. Deze bouwstenen laten op een logische manier zien hoe een bedrijf geld wil gaan verdienen.

Er zijn meerdere concepten. Zoals het Business Model Canvas (zie onder) van Strategyser of het Lean Canvas van Ash Maurya. InnoSkills gebruikt een zelf ontwikkeld InnoSkills Canvas.

 

De negen bouwstenen

1 Klantgroepen Een organisatie bedient een of meerdere klantgroepen
2 Waardepropositie Met haar aanbod wil een organisatie problemen van klanten oplossen of in klantbehoeften voorzien
3 Kanalen Via verkoopkanalen kom je in contact met klantgroepen
4 Klantrelaties Een organisatie wil op een bepaalde manier in contact treden met haar klantgroepen
5 Inkomstenstromen Met een verdienmodel maak je duidelijk waar een organisatie haar inkomsten vandaan haalt
6 Kernactiviteiten Dit zijn de belangrijkste kernactiviteiten waarmee de organisatie de waardepropositie creëert
7 Key resources Dit zijn de belangrijkste middelen (mensen, materieel, intellectueel goed) waarmee de waardepropositie wordt gecreëerd
8 Key partners Sommige activiteiten worden geoutsourcet en sommige resources worden buiten de organisatie ingekocht
9 Kostenstructuur Dit zijn de (vaste en variabele) kosten noodzakelijk om de organisatie waarde te creëren en te leveren

 

Ga terug naar Vernieuwen