Wat is een businessmodel?

Een businessmodel is een model dat gebruikt wordt om diverse bedrijfsaspecten in kaart te brengen en te onderzoeken. In 2009 introduceerde Alexander Osterwalder het concept Business Model Canvas. Zo’n concept is bruikbaar daar het een gemeenschappelijke taal geeft waarmee je eenvoudig businessmodellen kunt beschrijven en bewerken om nieuwe strategische alternatieven te creëren. Ook handig is dat met een businessmodel een organisatie visueel aan de hand van basisbouwstenen kan worden uitgedrukt. Deze bouwstenen laten op een logische manier zien hoe een bedrijf geld wil gaan verdienen.

Er zijn meerdere concepten. Zoals het Business Model Canvas van Strategyser of het Lean Canvas van Ash Maurya. InnoSkills gebruikt een zelf ontwikkeld BusinessCaseCanvas.

Waarom een aantoonbaar groeiend businessmodel?

Wanneer een organisatie nieuwe business wil starten, dan wordt onderzocht waar kansen liggen. Uiteindelijk ligt er een businessidee. Dat wordt met een businessplan beschreven om stakeholders te overtuigen. Omdat alles nog toekomstmuziek is, bestaat er onzekerheid over de levensvatbaarheid van het businessidee. Ondanks dat er over mogelijke ontwikkelingen en allerlei aannames goed is doorgedacht. Het risico van aannames is echter, dat ze niet op werkelijkheid zijn gebaseerd. Ze zijn simpel gezegd nog niet bewezen ondanks de mooie verwachte resultaten.

Een businessmodel dat op kleine schaal in de praktijk succesvol is getest verlaagt dit risico. Daarmee nemen de kansen dat dit businessidee succesvol kan zijn enorm toe. Met data analytics wordt naar een optimale klantenervaring toegewerkt.

 

Een aantoonbaar groeiend businessmodel is een businessidee dat met GOLEAN op kleine schaal succesvol is getest.