Doen wat niemand doet met een gewaagd idee

Bij innoveren gaat het er niet alleen om dat je een goed idee hebt. Je moet het idee ook uitproberen. Richard Branson is een bijzondere Engelse ondernemer. Geschat wordt dat hij onder zijn Virgin label zo’n 250 ondernemingen opgezet heeft. Bekende voorbeelden zijn Virgin Records, Virgin Galactic en Virgin Railroads. Virgin Condoms leverde Branson veel protestbrieven op en mislukte, evenals Virgin Cola en diverse andere Virgin innovaties. Niet elk idee blijkt kansrijk.

Kenmerkend voor Branson is de wijze waarop hij begon met Virgin Atlantic Airways: “In 1984 was ik op vakantie op de Virgin Eilanden toen mijn vlucht naar Puerto Rico werd geannuleerd. Wat te doen? Dus ben ik eens gaan informeren of ik niet een vliegtuig kon charteren. En ja hoor, voor 2000 dollar kon ik er eentje huren. Vervolgens heb ik dit bedrag gedeeld door het aantal mensen dat daar ook gestrand was. Dat leidde tot een schoolbord op het vliegveld waarop ik met krijt de volgende tekst schreef: “Virgin Airlines- $ 39,- naar Puerto Rico”. Even later had ik een vliegtuig volgeboekt.”

Behalve gewaagde ideeën uitproberen staat Branson ook bekend om zijn ongebruikelijke acties om zijn producten te promoten. Een voorbeeld hiervoor is de slogan op de zijkant van de Airbus A340-600 van zijn in 1984 gevormde luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic Mine is bigger than yours (De mijne is groter dan die van jou).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 + twintig =