Leer van de grote creatievelingen

Vaak hoor je mensen zeggen: ik ben niet creatief. Dat klinkt alsof het een gave is, die alleen de grootste creatieve mensen op aarde bezitten. Dat blokkeert de mogelijkheid om op een eigen wijze creativiteit te gebruiken. Typisch geval van een self fulling prophecy.

Hoe kunnen we leren onze creatieve vaardigheden te benutten? Al is het maar op een bescheiden hoogte? Je kunt op zoek gaan naar dat vermogen en plots bemerken dat je over een speciale creatieve kwaliteit beschikt. Wist je dat we veel kunnen leren van bijzondere creatieve mensen? Zie hoe ze hun manier van werken, hun trucs gebruiken. Ze hebben ook ‘simpele’ manieren om creativiteit te stimuleren en te benutten. Misschien werkt een daarvan ook voor ons.

Wat kunnen we leren van onderstaande grote creatieve mensen?

  • Shostakovich: Hij was vaak ontevreden over vorige composities. Dat was voor hem een belangrijke drijfveer voor nieuwe composities. Hij zette creativiteit opnieuw in om te komen voor betere prestaties. Wij kunnen ook steeds op zoek gaan naar verbeteringen van hetgeen we ontevreden zijn.
  • Thomas Edison ververste zijn creativiteit door het houden van korte slaapjes. Hij merkte dat hij tijdens slaappauzes allerlei ideeën kreeg, die hij daarna vliegensvlug opschreef. Hij bedacht een gewoonte. Tussen het werken door ging hij zitten in een comfortabele stoel en naam in een hand een balletje. Hij dommelde weg en kwam in een sluimertoestand waarin hij meerdere ideeën kreeg. Hij zou die zeker vergeten zijn, als hij niet wakker schrok en de gelegenheid nam ze op te schrijven. Doordat het balletje uit zijn handen op de grond viel, schrok hij wakker. Op die manier kon hij voorkomen dat de ideeën verdwenen. Wat betekent dit voorbeeld voor ons? Ook wij kunnen met een speciale impuls, eentje die voor ons ideeen vrijmaakt en vangt onze creativiteit benutten.
  • Albert Einstein onderbrak vaak zijn creatieve werk en speelde even op zijn viool. Op die manier versterkte de ene creatieve bezigheid de andere. Wij kunnen bijvoorbeeld ons intensieve denkwerk onderbreken voor een wandeling en hiermee onze andere hersenhelft prikkelen.
  • Henry Ford, jawel van de lopende band, kwam op zijn idee tijdens een bezoek aan een kippenslachterij. Zie je het voor je die bengelende te verwerken kippen? Het is het bezoeken van collegae-ondernemers uit andere bedrijfstakken. Dompel je onder in die andere bedrijfstak. Zoek dat voordeel voor jouw bedrijf.
  • Daniel Barenboim behoort tot de beste pianisten en is tevens dirigent van toporkesten. Barenboim dwingt zichzelf creatief te zijn  door elke dag een nieuw idee te bedenken of aan een ander verder te werken. Hij vindt zichzelf zeer nieuwsgierig en stelt dat nieuwsgierige mensen bereid zijn om te leren en dingen te ontdekken. Als men geen nieuwsgierigheid heeft, vervalt men al vlug in een passieve rol. Door nieuwsgierigheid laten we makkelijker vernieuwing toe in ons brein. Elk kind is nieuwsgierig en daarom vraagt het je de oren van je hoofd en zo leert het.

Zelf kunnen we pogingen doen met een andere blik naar zaken te kijken. Een blik van een kind is anders dan een volwassene.  Probeer dus in de huid van een kind te kruipen. Zoek een ander perspectief. Je zult verbaasd staan van het andere inzicht. Zo creatief heb je jezelf nog niet gezien.

Probeer eens in de afbeelding iets anders te zien dan het vraagteken. Ik help je een beetje: kan het vliegen of zwemmen. Is er een bal in het spel?  Succes!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een + dertien =