Wat is een productontwikkeling cyclus?
Elk succesvol productidee kent drie groeifasen:
- Probleem/oplossing
- Product/businessmodel
- Marktfit/groei
Probleem/oplossing
Heel frequent worden productidee geboren. Een briljante inval of een langgekoesterde gedachte lijkt het begin van een kansrijk nieuw product. In deze fase wordt een idee vertaald naar een voorbeeld product om de interesse van een gebruiker te toetsen.
Product/businessmodel
Een productidee krijgt handen en voeten door het te fabriceren en op te nemen in een businessmodel. Dit is het kader van bedrijfsaspecten van operationele, financiële en organisatorische aard. Tijdens deze fase blijkt dat het bedrijf het product of dienst kan vermarkten.
Marktfit/groei
Het doel van nieuwe producten is organisaties blijvend een afzetmarkt te geven. Nieuwe producten creëren omzet met verschillend potentieel. Tijdens deze fase wordt de groeimotor geoptimaliseerd zodat het marktaandeel en groei toeneemt.
I-SESSIES en de productontwikkeling cyclus
I-SESSIES is een uitstekend hulpmiddel om oplossingen voor showstoppers van vernieuwing te bedenken én te testen. Die showstoppers zijn voor elk idee, product, dienst of methode verschillend. Net als elke fase van de ontwikkeling van het productidee.
Tijdens de workshop I-SESSIES wordt het innovatieteam geleidt naar oplossingen en feedback daarover van klanten. Belangrijk is dat het team de methodiek bij volgende tests zelfstandig kan herhalen. Dit verloopt dan sneller dan bij initiële toepassing. Deels omdat er immers al een routekaart en conclusies uit een uitgevoerde test liggen, maar ook vanwege de bekendheid met de werkwijze.
Een productidee kan in elke fase met behulp van I-SESSIES worden ontwikkeld van idee naar een in de markt geïntroduceerd product met groeipotentieel.