Visuele communicatie is het uitwisselen van een boodschap door tekst of afbeeldingen in plaats van spraak. Een visuele dialoog is een gedachtewisseling op basis van visuele communicatie.

VISUELE DIALOOG

Simpel gezegd is visuele communicatie het overbrengen van een boodschap, zoals ideeën of andere soorten informatie, door middel van tekst of afbeeldingen in plaats van spraak. Een visuele dialoog is een gedachtewisseling  met behulp van visuele communicatie. Deze verloopt via een bepaalde structuur en wordt voorbereidt en begeleidt door een facilitator.

Wanneer kies je voor een visuele dialoog?

Je kunt een visuele dialoog overwegen, wanneer je bemerkt dat blokkades een gesproken dialoog belemmeren of dat er voordelen met een visuele dialoog zijn te behalen.

Teamvergaderingen kunnen worden belemmerd als enkele deelnemers de dialoog frustreren door een overheersende discussiestijl. De extraverten winnen het dan van de introverten. Of dat iemand de eigen mening oplegt aan anderen wegens vermeende senioriteit of vanwege de rol binnen een organisatie. Gevolg: een lage opbrengst en kwalitatief mindere ideeën. Een visuele dialoog geeft die belemmeringen geen ruimte. Veelal is het de waarde van de inbreng die overheerst in plaats van de afzender daarvan.

Een andere reden voor het verkiezen van een visuele dialoog ligt in de voordelen die ermee zijn te behalen. Een visuele dialoog verloopt over het algemeen veel sneller dan de traditionele gesproken dialoog. Het bespaart veel tijd. De verklaring daarvoor ligt in het anders gebruiken van denktijd, van uitwisseltijd en de tijd benodigd voor een conclusie. Bij een traditionele brainstorm is bijvoorbeeld ongeduld de reden dat ideeën over elkaar buitelen. Geen van die ideeën krijgt de kans zich te bewijzen. Bij een brainstorm met een visuele dialoog wordt het bedenken van ideeën en het daarop reageren van elkaar losgetrokken. Alle energie wordt gericht op het bedenken. Dat wordt niet gehinderd door het gelijktijdig beluisteren van andermans ideeën.

Uitkomsten van een visuele dialoog krijgen een groter commitment van de deelnemers. De reden hiervoor ligt bij het meer democratische proces wat gehanteerd wordt. Maar ook door de kwaliteit van de uitkomsten van de visuele dialoog. Dat levert een prettig bijverschijnsel op: deelnemers raken enthousiast en sterk gemotiveerd om de uitkomst in acties om te zetten.

Wat verder pleit voor een visuele dialoog

Anders dan spraak is tekst en beeld makkelijk te delen. Deelnemers, waar men zich ook bevindt, kunnen op hun tijd en plek een dialoog volgen. Dankzij het gebruik van een online whiteboard kan iedereen deelnemen. De uitkomsten van een visuele dialoog kun je eenvoudig opnemen in een digitaal dossier. Oftewel: een online visuele dialoog ondersteunt asynchroon werken en zijn een zegen voor hybride werk.

Voorbeeld van een stemming in een visuele dialoog

Voorbeeld-visuele-dialoog

Wil je weten hoe Boost Meetings de visuele dialoog gebruikt? Klik hier.

 

Aanmelden? Plan een telefoongesprek met Ben Boon (facilitator)

In een gesprek van een klein halfuur maak je kennis met Ben Boon (facilitator) en stellen we vast welke doelen jij met BOOST MEETINGS wilt bereiken. Natuurlijk wisselen we ook praktische informatie uit. Na de intake is duidelijk waar, wanneer en hoe de workshop verloopt.

 

 

 

Inschrijfformulier

Wil je jouw team aanmelden voor BOOST MEETINGS of I-SESSIES? Vul dan onderstaande gegevens in. Of ga naar Contact om het formulier voor een intakegesprek in te vullen.