Hoe start een traject met I-SESSIES?

I-SESSIES start met het aanmelden via ons contactformulier of een verkennend gesprek. Wij hanteren daarvoor Koffie & Advies.

Wat is I-SESSIES?

I-SESSIES is een 5-daagse workshop waarin jouw team stap-voor-stap binnen een week een productidee, een deel daarvan of een onderliggende kritieke aanname onderzoekt. door vijf doelklanten een prototype voor te leggen.

Waarom I-SESSIES?

Nieuwe producten & diensten of startups krijgen weinig kansen door hun beperkte budget. Daarbij zijn er altijd risico’s die tijdens het ontwikkelen optreden, zoals tijdverlies, kostenoverschrijding en bovendien dat klanten het niet oppikken. Daarom zoek je zekerheid voordat je gaat bouwen en de markt opgaat. I-SESSIE geeft zekerheid op bepaalde risicovolle issues.

Hoe is I-SESSIES opgebouwd?

  1. Maandag – Routekaart – Centraal staan jullie ambitieuze doel en de mogelijke showstoppers (jullie risicovolle issues) die van een oplossing zal worden voorzien. Daarna een rondje experts met bruikbare tips. De dag wordt afgesloten met de keuze van het precieze target waarop I-SESSIES is gericht.
  2. Dinsdag – Ontwerp – Inspiratie wordt opgedaan met demo’s en vervolgens maken teamleden individueel een ontwerp van een bruikbare oplossing.
  3. Woensdag – Verkiezing – Het team verkiest de beste oplossing en bereidt het bouwen van een prototype voor.
  4. Donderdag – Prototype – Het prototype is een echt lijkend product. Hiervoor worden taken verdeeld en kiezen we het passende instrumentarium. Nadat het prototype klaar is wordt een testrit gemaakt.
  5. Vrijdag – Test – Vijf doelklanten worden die dag individueel geinterviewd en geobserveerd wanneer zij kennismaken met de oplossing. Wat leren we uit hun reactie? Het is het antwoord op onze onderzoeksvraag waarmee de hobbel verdwijnt of niet.

Waaruit is I-SESSIES ontstaan?

I-SESSIES is gebaseerd op de Design Sprint methode. Deze is beschreven in boek Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days door Jake Knapp, John Zeratsky en Braden Kowitz. Design Sprint helpt je om moeilijke zaken op een ordentelijke, gestructureerde en alomvattende wijze aan te pakken. De methode laat je toe om snel te weten of een idee levensvatbaar is, wat je er nog eventueel aan dient te wijzigen enz. Super als je voor belangrijke beslissingen staat.

Wat is een ideale samenstelling van het team?

I-SESSIES kun je het best met 5-7 deelnemers met een mis aan skills doorlopen. Denk dan aan: Beslisser (CEO), Klantexpert, Finance expert, M&C expert, Tech/logistiek expert en een Design expert. Experts nodig je uit voor de maandagsessie.

Hoeveel tijd steken we in I-SESSIES?

I-SESSIES vraagt van elke deelnemer ruwweg 35 uur inzet. Elke dag van 10 tot vijf. Op die wijze raakt het team niet oververmoeid en blijft het scherp voor optimale resultaten. Dus je bent op tijd voor je avondeten.

Zullen teamleden veel missen van hun reguliere werkzaamheden?

Jazeker! Het is onmogelijk I-SESSIES te combineren met de dagelijkse routine. Maar omdat elke sessie van 10 tot 5 duurt, hebben teamleden de mogelijkheid ‘s-ochtends ander werk te doen.

Past I-SESSIES bij organisaties met fysieke producten?

Ja! De grootste uitdaging voor deze organisatie is het maken van een realistisch prototype. Soms gebeurt dat met een aangepast bestaand product of door 3D-printing. Er zijn meerdere mogelijkheden hiervoor beschikbaar.

Past I-SESSIES ook bij organisaties met diensten of met [vul in super-lastig-te-bouwen-prototype]?

Zeker weten! Gebruik de ‘prototype mindset’ en bijna alles is mogelijk.

Kunnen ook non-profits gebruik maken van I-SESSIES?

Ja! Net als startups hebben non-profits te maken met grote uitdagingen gecombineerd met beperkte R&D budgetten. De beoogde klantengroep mag verschillen, maar gelijksoortige vragen over fondswerving, PR en dienstverlening worden beantwoord met prototypes en testen met echte klanten.

Kun je I-SESSIES verdeeld over verschillende fysieke locaties laten plaatsvinden?

Gedeeltelijk. Bij merendeel van I-SESSIES wordt het lastig als deelnemers niet bijeenkomen. Toch kun je het team soms wel opsplitsen. Zo kun je met videoconferentie experts aan het woord laten. Ook is een deel van het team tijdens de test op vrijdag in aparte ruimte deelgenoot.

Werkt I-SESSIES ook indien we stoppen na sessie Verkiezing?

Nee. Het is aanlokkelijk zodra je aantrekkelijke oplossingen hebt verkozen, deze direct te bouwen en in je doelmarkt te introduceren. Dit is het probleem: Ideeën die aanvankelijk perfect lijken, zullen vaak uiteindelijk bij een test tegenvallende resultaten opleveren.

Kan je I-SESSIES ook in minder dagen organiseren?

Nee. Wanneer je activiteiten gaan verkorten, zul je of geen goed prototype bouwen en de test half uitvoeren of je zult waanzinnig lange dagen moeten incalculeren. Beiden zijn geen goed recept voor goede resultaten.

We hebben juist eenmaal I-SESSIES doorlopen, kan een aanvullende I-SESSIES korter zijn?

Jazeker! Een vervolgsessie is een uitzondering op het 5-dagen-schema van I-SESSIES. Omdat je al een routekaart naar je ambitieuze doel hebt en een prototype met testresultaten, helpt dit om nieuwe/verbeterde oplossingen te creëren en te testen. Verander deze 2 stappen niet: Bouw een realistisch prototype en zoek 5 doelklanten voor een test.

Kun je onderdelen van I-SESSIES gebruiken voor andere klussen?

Ja! Voor grote uitdagingen gebruik je I-SESSIES. Dat is op maat samengesteld daarvoor. Er zijn verschillende technieken daaruit die je voor andere doelen kunt inzetten.

Is de test op vrijdag vergelijkbaar met een focusgroep?

Nee! Tijdens een focusgroep discussiëren 10 klanten over een productidee, terwijl bij I-SESSIES op vrijdag 5 klanten een 1 op 1 een interview ondergaan en bok elk de reactie op een ‘net-echt’ product wordt geobserveerd.

Kun je het prototype met minder dan 5 doelklanten testen?

Nee. Bij een test wordt gezocht naar patronen. Met 5 klanten is de kans op waargenomen reacties groot. Met minder klanten neemt die kans significant af.

Kunnen we testen met vrienden of familie?

Nee. Je kunt alleen met doelklanten die voldoen aan criteria aan het werk. Zelfs in het geval dat vrienden en famile voldoen aan het profiel is er een probleem: Ze zijn bevooroordeeld of ze weten gewoon teveel. In de test op vrijdag wil je kijken naar echte reacties van echte klanten. Vrienden en familie kunnen dat niet.

Kunnen we testen met willekeurige bezoekers bij McDonalds?

Waarschijnlijk niet. Als je een product wilt bedenken voor bezoekers bij McDonalds zou het mogelijk lukken. Maar uiteindelijk zoek je klanten die exact voldoen aan het klantprofiel.

Zouden we ook klanten moeten interviewen voordat we starten met I-SESSIES?

Ja! Meestal is er daarvoor geen tijd. Maar als het kan levert dit pre-onderzoek een versnelling op. Dit is handig wanneer je van scratch af aan begint en je nog weinig van de doelgroep afweet.

 

Heb je andere vragen?

Stel die via onze contactpagina.