WAT IS I-SESSIES?

I-SESSIES is een intensieve workshop gebaseerd op Design Sprint van Jake Knapp van Google Ventures.  In vijf sessies bedenkt een team van max zeven deelnemers binnen een week non-stop oplossingen voor de belangrijkste potentiële showstopper van jullie vernieuwing.  De best gekozen oplossing wordt met een proefopstelling/prototype bij vijf klanten getest. De workshop is gericht op het VERDER brengen van jullie belangrijke vraagstuk.

Met I-SESSIES kom je er snel achter of een product of dienst de moeite waard is te ontwikkelen. Zoek niet maanden en put het R&D-budget niet onnodig uit.

Supersnel intro van I-SESSIES

Bekijk deze korte video waarin moderator Ben Boon de workshop I-SESSIES introduceert.

WAT IS DE TARGET BIJ  I-SESSIES?

  • Het leveren van productideeën
  • Het introduceren van nieuwe werkmethodes
  • Herontwerpen van kantoorruimtes en werkroutines
  • Het verbeteren van een productkenmerk waarover niemand het eens kan worden
  • Een nieuwe homepage introduceren
  • De dienstverlening rond een systeem/methode verbeteren
  • Ja, waarvoor niet?

WAT LEVERT  I-SESSIES?

  • Meerdere oplossingen voor potentiële showstoppers
  • 1 Prototype getest door gebruikers
  • 5 Videostreams interviews met klanten
  • Digitaal dossier met testresultaten in Miro online software
  • Inzichten hoe jullie innovatietraject verder moet
  • Innovatietechnieken voor eigen gebruik

VOORDELEN  I-SESSIES

  • Tijd- en kostenbesparing van een innovatietraject
  • Oplossingsvarianten van showstoppers
  • Innovatieversnelling
  • Op locatie en/of online

 

Werkwijze per sessie

SESSIE 1: ROUTEKAART

Routekaart is een reeks gestructureerde gesprekken om een basis te leggen voor de  komende week. Dankzij de structuur kan het team zo veel mogelijk informatie verzamelen en zo snel mogelijk “opstarten”.

’s Ochtends definieer je de belangrijkste vragen over het langetermijndoel, het project welk gestart wordt en de potentiële showstoppers en kritieke aannames. Daarna komen de experts aan het woord met diverse specialistische kennis. Langzamerhand worden kritieke onderzoeksvragen duidelijk die deze week wachten op antwoorden uit de testcase. Vervolgens wordt een eenvoudige klantreis van jullie product of service opgesteld. Tenslotte kies je een doelwit: het moment op de klantreis met het grootste risico en/of de grootste kans.

SESSIE 2: OPLOSSINGEN

In dit deel draait het om het zoeken van oplossingen van een potentieel probleem (showstopper en aannames). Dit met een methode die is geoptimaliseerd voor diep nadenken. In plaats van een overbekende maar niet effectieve brainstorm, zal elk teamlid zijn eigen gedetailleerde, eigenzinnige oplossingen schetsen. Dit volgens een proces in vier stappen dat de nadruk legt op kritisch denken boven kunstenaarschap.

SESSIE 3: DRAAIBOEK

Bij aanvang hebben jij en je team een stapel oplossingen. Nu moet je beslissen welke van die schetsen in een prototype moet worden gebouwd en getest. In plaats van een eindeloos debat gebruik je een gestructureerde beslis-methode om de beste oplossingen te vinden voordat je de uiteindelijke beslissing aan je Beslisser overdraagt.

Vervolgens neem je de winnende oplossing en maak je een draaiboek: een stappenplan voor het maken van je prototype.

SESSIE 4: PROTOTYPE

Vandaag bouw je een realistisch prototype van de oplossing, zodat je een net-echt product voor je klanten kunt simuleren. Bij I-SESSIES-prototyping draait het allemaal om een filosofie van “alles is te prototypen”: met een realistisch ogend prototype krijg je de best mogelijke gegevens uit de test en leer je of je of met deze oplossing voor je project op de goede weg bent. Maar wacht! Eerst een testrun voordat we gaan testen.

SESSIE 5: TEST

Het is tijd om dat prototype op de proef te stellen! Op de laatste dag laat je jullie prototype zien aan vijf klanten in vijf afzonderlijke 1: 1 interviews. In plaats van te wachten op het bouwen en op het lanceren van een volledig nieuw product, krijgen jullie vandaag snelle antwoorden op jullie meest prangende vragen. Op basis daarvan krijgen jullie zicht op welke vervolgstappen voor jullie concept logisch zijn. Dit zijn handige bouwstenen voor de pitch van jullie onderzocht concept aan het senior management.

Waarom vijf testklanten? Met vijf testklanten heb je het grootste deel van de plussen en minnen van je concept in kaart. Misschien ben je kostbare supergrote onderzoeken gewend. Maar met die focus op kwantiteit verlies je de kwaliteit van klantinzichten. Dat inzicht verkrijgen we door testen + interviews. Jacob Nielsen onderzocht de waarde van testen + interviews.  Uit N=5 blijkt 85% van alle tekortkomingen in geteste producten aan het licht te komen. Daarom dus is vijf testklanten genoeg!

Een nieuw product is op de markt gebracht. Hoe verder?

Nadat je met hulp van I-SESSIES een nieuw product op de markt hebt geïntroduceerd, is het een uitdaging om de groei van dit nieuwe product naar grotere hoogten te brengen. Ook dat is met I-SESSIES te ondersteunen. Wil je weten hoe? Lees dan Productontwikkeling cyclus.

 

Ga naar Productontwikkeling cyclus